old-soccer-game

.

“Soms heb je het idee dat je geen kant op kunt.”

Mediation

Mediation in het bedrijfsleven en de gezondheidszorg

Soms bent u zó verstrikt geraakt in een (dreigend) conflict dat u niet meer weet hoe u hier uit kan komen. U voorziet dat een juridische procedure (alléén) geen afdoende resultaat zal opleveren. Een onafhankelijke, ervaren derde kan inzicht verschaffen en samen met u op zoek gaan naar oplossingen voor uw conflict waar u wat aan heeft. 

Als mediator is goed luisteren, doorvragen, en naar boven krijgen wat er nu eigenlijk speelt (en in eerste instantie niet gezegd wordt), mijn vak. Daarnaast ben ik gewend een klimaat te creëren waarin iedereen zich veilig voelt om open te zijn en haar of zijn belangen te verwoorden.

Als gecertificeerd MfN registermediator heb ik een zakelijke en efficiënte aanpak ontwikkeld die goed aansluit bij mijn doelgroep. De "Harvard" onderhandelingsmethode is een belangrijk onderdeel van mijn aanpak; er kan stevig, doch respectvol onderhandeld worden op grond van belangen, in tegenstelling tot het onderhandelen op grond van standpunten. Ik ben verbonden aan de rechtbanken Haarlem, Amsterdam en Midden Nederland.

Beoogd resultaat van een mediation:

  • De communicatie wordt hersteld, waardoor u weer met elkaar kunt praten.
  • U bereikt in korte tijd duidelijkheid over uw situatie en de te nemen stappen.
  • U voorkomt reputatieschade en onrust door geheimhouding en vertrouwelijkheid; alles blijft binnenskamers.
  • U voorkomt een langdurige, vaak kostbare juridische procedure.
  • U komt tot een gezamenlijke oplossing waar u achter staat; u beslist niets tegen uw zin.
  • U behoudt uw –zakelijke- relatie of beëindigt deze op een evenwichtige manier.
  • U maakt praktische, concrete afspraken, die bindend worden vastgelegd.

Aanpak Vergroesen Mediation.

Onze ervaren en gecertificeerde (jurist)mediators leggen de nadruk in een mediation op een constructief onderzoek naar een werkbare, toekomstgerichte oplossing, zonder te lang in het verleden te graven.

We scheppen in korte tijd duidelijkheid over uw conflict, ook als u in een impasse zit. We signaleren aanknopingspunten voor oplossingen.

We zijn niet bang de pijnpunten te benoemen; direct waar mogelijk en gaan, indien nodig, confronterende vragen niet uit de weg.

In een conflict is begrip niet altijd haalbaar. Een praktische oplossing wel. We voeren geen onnodige sessies om te proberen begrip voor elkaar te krijgen, als te voorzien is dat dit niet gaat lukken, of niet wil lukken. Agree to disagree geeft ruimte en rust om een oplossing mogelijk te maken. Met begeleid onderhandelen, kan op grond van wederzijdse belangen, stevig, doch respectvol onderhandeld worden over mogelijke oplossingen.

U beëindigt de mediation met waterdichte afspraken of contracten.

Deze aanpak wordt door partijen gewaardeerd en geeft hen ruimte voor het oppakken van hun eigen verantwoordelijkheid.
Zie: Client-ervaringen

Teamconflicten

Als een conflict is ontstaan in een team, ligt dat doorgaans niet aan één persoon, maar vooral aan de onderlinge interactie die bepaald gedrag uitlokt. In mijn aanpak focus ik niet zozeer op de individuele eigenschappen van de teamleden, maar richt ik de aandacht vooral op de onderlinge relaties.  Deze "systemische", oplossingsgerichte aanpak geeft in maximaal 3 bijeenkomsten resultaat en is zeer geschikt voor professionals met weinig tijd zoals bijvoorbeeld medici en advocaten. Zie ook: teamcoaching 

Advocaat aanwezig?

Vaak begint een mediation met alleen de partijen en de mediator en staan eventuele advocaten stand-by op de achtergrond. Op het moment dat partijen tot een concept-overeenkomst kunnen komen, worden deze (weer) direct betrokken om met hun cliënt de concept-overeenkomst door te nemen. De mediator houdt dan de vinger aan de pols om de voortgang te monitoren, tot de overeenkomst definitief gemaakt kan worden en tot ondertekening overgegaan kan worden. In overleg wordt per zaak besloten of de mediator de vaststellingsovereenkomst opstelt. Vaak is het praktisch als één van de betrokken advocaten dit doen.

Cliënten Vergroesen Mediation

Ziekenhuizen, (medische) praktijken/maatschappen/vakgroepen, MSB's, advocatenmaatschappen, VoF's, MKB, internationale bedrijven, pharmaceuticals, consultancy, mode, vastgoed, onderwijs, horeca, financiële dienstverlening, verzekeraars, ICT. Zie ook: Voorbeeldzaken.

Meer specifieke informatie over onder meer de procedure en de looptijd van mediation, staat vermeld bij de F.A.Q en bij de Blog.
Indicaties | In welke situaties kan ik aan mediation denken?

MENU