“Als je op elkaar kunt vertrouwen, lijkt het wel vanzelf te gaan.”

Medische tuchtzaken in de praktijk

TIP: EEN GESPREK IS OOK NA ONTVANGST VAN EEN KLACHT AAN TE RADEN 

De patiënt is van mening dat er iets niet goed gegaan is en/of voelt zich hierin niet gehoord of serieus genomen. Vaak is het juist díe patiënt waar je wat extra’s voor gedaan hebt, wat de klacht des te frustrerender maakt. Soms heeft deze elk gesprek tot nu toe geweigerd, soms heeft de patiënt niet geweten waar hij of zij naar toe kon gaan met zijn/haar klacht. Ondertussen is het voor jezelf vaak niet duidelijk waar de klacht op gebaseerd is.

Vanuit mijn ervaring met het voorzitten van meer dan 250 mondelinge vooronderzoeken voor het Medisch Tuchtcollege in Amsterdam, raad ik artsen altijd aan om ook als je al een tuchtklacht ontvangen hebt, alsnog te proberen in gesprek te komen met de patiënt. Omdat ik in de praktijk zie dat zowel arts als patiënt het bijna altijd jammer vinden dat dit niet eerder gelukt is. En zeker omdat het conflict regelmatig op misverstanden berust.

En hoe eerder deze verhelderd zijn, hoe beter voor iedereen. Voor de arts kan dan een hele vervelende, stressvolle periode van onzekerheid bekort worden en voor de patiënt hoeft de frustratie niet steeds hoger op te lopen. Lees ook: Medische tuchtklacht? Praktische tips. impact medische tuchtzaak

Impact

De ontvangst van een klacht in een medische tuchtzaak heeft een enorme impact. Op de BIG-geregistreerde zelf, de collega’s en het thuisfront. Je hebt je uiterste best gedaan voor je patiënt en toch heb je nu een tuchtklacht ontvangen. En terwijl het veel tijd kost om het juridische verweer in de zaak op te tuigen, gaat de drukte van elke werkdag gewoon door. Het kan helpen om in dit traject te weten wat je kan verwachten en tips te krijgen over de verschillende aspecten die van invloed zijn. 

Vanuit mijn persoonlijke achtergrond en ruime werkervaring in ziekenhuizen en praktijken, draag ik graag bij aan het voorkomen van, dan wel zo goed mogelijk omgaan met het verloop van medische tuchtzaken. 

Zie ook mijn Blog: Aanhoudend conflict met een patiënt – hoe kom je er samen uit?  Als gesprekken onderling niet lukken, kan ik als mediator helpen vertalen wat er nu eigenlijk dwars zit en vooral, hoe er meer begrip voor elkaar kan verstaan.

Workshop Medisch Tuchtrecht in de praktijk (4 GAIA-punten)

Met regelmaat wordt mij gevraagd wat te vertellen over het tuchtrecht in de praktijk, tijdens een symposium of nascholing. Op verzoek geef ik een interactieve workshop (dagdeel, 4 GAIA-punten) over het zo constructief mogelijk omgaan met klachten. Onder meer leg ik reële casussen voor, waarbij we het verwachte oordeel door de artsen naast het uitgesproken oordeel van het Tuchtcollege leggen.

Beide vormen resulteren altijd in een levendige discussie, geven een gevoel van saamhorigheid en geven food for thought.

Afsluitende opmerking na workshop voor vakgroep kaakchirurgen: “Goed om eens tijd te nemen om met elkaar te bespreken hoe je met lastige zaken omgaat. Ook gewoon de praktische invulling van ons vak; nuttig om te horen wat je collega’s doen en hoe we hier samen over denken.”

Gelet op de flinke impact, kan het een geruststelling zijn om te weten wat je te wachten staat als het je onverhoopt overkomt. Om inzicht te krijgen in de verschillende implicaties van het gedrag van patiënt, arts en advocaat tijdens de procedure. Om je te realiseren welke impact jouw reactie als collega-arts heeft en hoe (wel en niet) te reageren op een klacht van een collega om onenigheid in de vakgroep te voorkomen. 

In de workshop komt onder meer het volgende aan bod:

  • Hoe ziet het juridisch kader eruit? Wat zijn de gronden en vereisten?
  • Wat kan je verwachten; hoe ziet de procedure er uit?
  • Wat moet je direct doen na ontvangst van een klacht?
  • Hoe kan je het verloop van een klachtprocedure zo gunstig mogelijk beïnvloeden?
  • Welke signalen van patiënten zijn te herkennen om een klacht te voorkomen?
  • Voorbeelden van intrekkingen; wat gebeurde er tussen arts en patiënt?
  • Wat doet een klacht met de arts, het thuisfront en de dynamiek in de vakgroep?

 

Vaak teruggegeven ervaringen na workshop: “erg leerzaam | goed en praktisch | zeer informatief en goed begeleid | veel ruimte voor discussie en inbreng | nuttig om huidige regelgeving weer te horen | heel verhelderend | goede discussies; toch weer verrassend | goed verhaal, praktische toepassingen”

medische tuchtzaak opgelost

Voor vrijblijvend overleg ben ik te bereiken op: 020 – 8896585 (kantoor) of 06-23260091 (mobiel)

Gabrielle Vergroesen

“We don’t have to do all of it alone. We were never meant to.”

Brené Brown, hoogleraar aan de Universiteit van Houston, onder meer bekend om haar TED talk, “The Power of Vulnerability.”