“Eindelijk hebben we gepraat over de onderwerpen die er werkelijk toe doen”
"Ik ben blij dat we de focus nu verlegd hebben naar de toekomst. Dit geeft weer nieuw perspectief.”
“Ik had me niet eerder gerealiseerd dat een onafhankelijke derde zó het verschil kan maken”

Medische tuchtklacht? – Praktische tips

impact medische tuchtzaak

“Ik heb zóveel aandacht besteed aan deze patiënt – en dan ontvang ik deze tuchtklacht?”

Je bent longarts en je hebt de patiënt toch nog even op het laatste moment aan je poli toegevoegd, anders moest die zo lang wachten. Of je bent orthopeed en hebt even flink je best gedaan om de patiënt wat eerder op de operatieplanning te krijgen. Of je hebt als neuroloog achter de schermen met meerdere collega’s, binnen en buiten je eigen ziekenhuis overlegd vóór je de patiënt weer op de poli ziet.

Kortom; je ben een uitstekende arts en je doet wat je altijd doet maar dan deze keer nét iets extra’s – en JUIST van DIE patiënt ontvang je een tuchtklacht.

Gemiste kans?

In de circa 250 mondelinge vooronderzoeken die ik voor het Tuchtcollege Amsterdam heb voorgezeten, vinden in 50% van de zaken zowel arts als patiënt het jammer dat ze niet eerder met elkaar hebben gesproken. Jammer dat ze elkaar pas nu, in de rechtbank spreken. En gelet op de doorlooptijd van tuchtklachten, is daar dan al veel te veel tijd over heengegaan.

Tijd waarin de arts met een zwaard van Damocles boven zijn hoofd moet doorwerken en de patiënt zich steeds meer opwindt en ingraaft.

Tip: probeer ook als je al een klacht ontvangen hebt, in gesprek te gaan met de patiënt

Ook al denk je “dat het nu toch al te laat is”. Ook al ben je in eerste instantie vooral gepikeerd omdat de klacht je verrast en je totaal niet begrijpt waarom je deze ontvangt.

Zo vaak maak ik mee dat er in een goed gesprek tussen patiënt en arts meer begrip voor elkaar ontstaat. Dat misverstanden worden besproken en verdwijnen, waarna de patiënt de klacht eventueel intrekt. En hoe eerder zo’n gesprek plaats vindt, hoe meer kans op succes. Dat scheelt beide partijen veel energie en stress!

Een klacht komt vaak voor uit een (gevoeld) gebrek aan aandacht. De patiënt heeft zijn of haar verhaal niet kwijt gekund, heeft jouw verhaal niet begrepen en voelt zich niet gehoord. De klager voelt zich verloren in de enorme stroom van patiënten en de beperkte tijd die aan hem of haar besteed kan worden en is gefrustreerd over de onmacht om hier wat aan te veranderen.  

Dan betaalt de investering van tijd in een gepland en zorgvuldig gesprek zich echt terug.

In mijn volgende blog zal ik ingaan op wat voor misverstanden ik vaak tegenkom en hoe een goed gesprek heeft geleid tot intrekking van de klachten.

Voor nu; zit je momenteel in een klachtprocedure? Even vrijblijvend overleggen kan altijd.

Gabriëlle Vergroesen                               020 8896 585  |  06 23260091

 

Ook interessant voor je vakgroep of maatschap: “Interactieve workshop tuchtzaken in de praktijk”. Met onder meer antwoord op de vraag: Wat kan je verwachten en hoe kan je het verloop van een procedure zo gunstig mogelijk beïnvloeden?

 

“We don’t have to do all of it alone. We were never meant to.”

Brené Brown, hoogleraar aan de Universiteit van Houston, onder meer bekend om haar TED talk, “The Power of Vulnerability.”

Even overleggen?

Of bel direct naar :